Tekatka opuściła Iławę, wróci odświeżona po liftingu
7 stycznia 2019
Tekatka opuściła Iławę, wróci odświeżona po liftingu

Dziś (7.01.2019 r.) lokomotywa TKt48-53 opuściła Iławę, żeby wrócić do nas na koniec roku po konserwacji i renowacji. Iławski egzemplarz to jeden z 199 parowozów tego typu, wyprodukowany w 1951 roku. Obecnie zachowały się jedynie 34 takie maszyny. W czynnej służbie był do roku 1987, wówczas za staraniem pracowników kolei trafił do Iławy jako pomnik techniki.

Jak czytamy w specjalistycznej ekspertyzie „ ...bardzo gruntowną konserwację połączoną z kompleksowym zabezpieczeniem antykorozyjnym lokomotywa przeszła podczas ostatniej naprawy głównej, która zapewne przeprowadzona była w 1981 roku. (…) Od momentu przekształcenia jej w pomnik, lokomotywa była kilkakrotnie poddawana podstawowym pracom konserwacyjnym. Na podstawie obecnego stanu zachowania można określić, że roboty sprowadzały się przede wszystkim do zgrubnego oczyszczenia z łuszczącej się farby a następnie nałożenia kolejnej, nowej warstwy malatury. (...) Obecnie ze względu na upływ czasu oraz niewielki zakres prowadzonych prac, efekty wszystkich dotychczasowych działań utraciły swoje walory.”

W pierwszym etapie wykonawca musi bezpieczne przewieźć nasz kolejowy zabytek do Warszawy, gdzie, zgodnie z planem, czyli do listopada br. będzie trwała renowacja, „mająca na celu przywrócenie lokomotywie stanu wizualnego jak najbardziej zbliżonego do okresu, kiedy lokomotywa pracowała jako czynny środek trakcyjny w Polskich Kolejach Państwowych.”

Oprócz wyczyszczenia i zabezpieczenia przed korozją, tekatka (bo tak nazywana jest przez kolejarzy) zostanie wyposażona w urządzenia multimedialne, które przywołają wspomnienia i przeniosą nas do czasów kolei lat 70. Stanie się to za sprawą wyposażenia parowozu w urządzenia multimedialne: instalacje oświetleniową, dymotwórczą i dźwiękową z oryginalną gwizdawką parową. To z pewnością uatrakcyjni jej wygląd jako pomnika techniki i pozwoli na powrót do Iławy w wielkim stylu!

Wykonawca prac konserwacyjnych to firma REMTEAM sp. z o.o. z Warszawy, a całkowity koszt jaki poniesie miasto to niecałe 400 tys. zł. (wraz z transportem).

Pozostałe aktualności

W skrócie


Pytanie do burmistrza


Zapytaj burmistrza Zadaj pytanieZobacz odpowiedzi

inwestycje


pogoda.net